Douchetoilet-designet

Hos Geberit udvikles langtidsholdbare produktkoncepter

Christoph Behling foran Geberit AquaClean Mera

I dag taler alle om design. Men hvad adskiller egentlig godt design fra virkelig perfekt design? ”Godt” er ofte kun et modespørgsmål og dermed kortvarigt. For Christoph Behling, designer af luksusure, solcellebåde og Geberit produkter, er ”godt” ikke godt nok.

Et designprodukt skal være perfekt . Det skal være langtidsholdbart og vække glæde, så længe det fungerer. Som sagt, så gjort. Ved designet af alle Geberit produkter – lige fra douchetoiletter over betjeningsplader til løsninger fra produktpaletten One – har Christoph Behling netop implementeret dette. Her fortæller han om livet som designer.

Christoph Behling taler om

Interview med Christoph Behling

Christoph Behling, hvad består en designers arbejde af i dine øjne?

Det er min opgave at udforme produkter på en sådan måde, at de virker overbevisende i hele deres levetid. Her er det vigtigt at finde balancen mellem det nye og det velkendte. Hvis ikke det lykkes mig, har jeg ikke gjort mit arbejde ordentligt. I den forbindelse ser jeg ikke mig selv som en designer, der kompromisløst fører sine visioner ud i livet, men meget mere som en del af hele udviklingsprocessen. Jeg forsøger ikke at sætte mit fingeraftryk på tingene, men derimod at finde frem til, hvad der ligger i deres DNA. Derfor er det tætte samarbejde med mine kunder så vigtigt for mig.

Som chefdesigner hos TAG Heuer designer du luksusure. Men blandt dine mangeårige kunder finder man også sanitetsproducenten Geberit. Hvordan hænger det sammen?

Jeg designer schweiziske ure af høj kvalitet for TAG Heuer og schweiziske toiletter af høj kvalitet for Geberit. Forbindelsen ligger i perfektionen. Den er en filosofi i Schweiz. At lave et produkt af lavere kvalitet svarer næsten til landsforræderi.

Hvordan oplever du samarbejdet med Geberit?

Geberit er en af verdens største sanitetsproducenter. Alligevel har jeg altid oplevet firmaet som meget beskedent. Perfektion, lang holdbarhed, kompromisløs kvalitet og innovation har høj prioritet hos Geberit. Her tilbyder man fortsat en tilgængelighed af reservedele på 10 eller 20 år. Det er der ikke mange virksomheder, der gør i dag. Firmaet er en partner med en passion for detaljen. En lidenskab, som jeg har let ved at identificere mig med. At designe for Geberit vil sige, at man ikke bare følger en kortvarig trend. Mange produkter er miljømæssigt virkelig fantastiske.

Du går også selv udtrykkeligt ind for bæredygtige produkter. Men som designer bør man jo altid designe nye produkter. Hvordan påvirker dette krav din designproces?

For mig som designer betyder det, at jeg forsøger at arbejde mig frem til det bedste i et produkt for at kunne leve op til kravet til kvalitet og bæredygtighed. Design må aldrig være et modefænomen. Design skal være tidløst. Vores problem i dag er, at de fleste produkter smides ud, når de forældes visuelt allerede efter kort tid. Men det ville være noget af en forbrydelse at designe toiletter, der allerede efter fem år er gået af mode og må rives ned af væggen, fordi folk ikke længere kan lide dem.

Et af produkterne, som du har designet for Geberit, er douchetoilettet AquaClean Mera. Hvilken betydning har dette produkt for dig?

For ti år siden renoverede jeg mit hus i London og ville gerne have et douchetoilet installeret. Men min kone var meget imod det, fordi hun fandt det for grimt. Problemet med datidens douchetoiletter var, at de ganske vist var fremragende i deres funktion, men alle sammen lignede medicinsk udstyr. Da Geberit for fem år siden bad mig om ikke alene at designe et douchetoilet, men ”verdens bedste toilet”, var jeg begejstret.

Du er altså overbevist om fordelene ved rengøring med vand?

Rengøring med vand er ganske enkelt bedre på alle måder. At gøre sig ren med papir er en meget dum idé. Jeg gør mig jo heller ikke ren med papir, når jeg har været ude og mountainbike. Vand er meget mere behageligt, bæredygtigt og hygiejnisk. Jeg er overbevist om, at alle, der har prøvet et douchetoilet i et par uger, ikke vil give afkald på det igen, fordi de simpelthen ikke vil føle sig ordentligt rene. Ligesom man jo heller ikke forlader sit hjem om morgenen uden at have været i bad.

Douchetoilettet har fået stor succes i Asien. Tror du, at douchetoiletter også vil slå igennem på det europæiske marked?

Næsten alle tophoteller i London, som jeg kender, har installeret douchetoiletter på hotelværelserne i løbet af de seneste tre år. Det samme sker i øjeblikket i hele Europa af hensyn til gæsterne fra Asien, der forventer den hygiejne, de kender hjemmefra. Japans flyselskaber har endda fået douchetoiletter i deres fly. På de fleste femstjernede hoteller vil douchetoiletter blive standard inden for de næste fem år. For mig er spørgsmålet derfor ikke, om 50 procent af alle husstande i Europa vil få et douchetoilet, kun hvornår det sker. Efter min mening vil der gå mindre end 20 år, inden det tal er nået.

Hvilke trends ser du, når det kommer til designet af badeværelset?

Badeværelset er det rum i hjemmet, der vil forandre sig mest i de kommende år. Ikke mindst hvad de tekniske innovationer angår, har badeværelset meget, der skal indhentes. Til eksempelvis køkkenet er der hele tiden blevet udviklet nye produkter. Med opvaskemaskiner, mikrobølgeovne og magnetiske kogeplader har man forenklet arbejdsprocesserne og hverdagen. Jeg synes, det er skræmmende, at der fortsat er så få nye patenter til badeværelset. Jeg er helt sikker på, at produkter som f.eks. douchetoiletterne Geberit AquaClean vil udløse en udvikling og nye trends. Innovative funktioner som douchen til bagdelen, føntørrer, lugtudsugning og toiletsædevarme gør den daglige hygiejne nemmere. Douchetoiletter har det, der skal til for at udløse en kulturforandring på badeværelset!

Om Christoph Behling

Christoph Behling

Christoph Behling, født i Genève og opvokset i Tyskland, har studeret industridesign hos Richard Sapper på kunstakademiet i Stuttgart. Allerede i Stuttgart begyndte han med udviklingen af solcellebåde og skabte sig dermed et navn som designer af bæredygtige produkter. I 2004 grundlagde han i London Christoph Behling Design Studio og SolarLab Research & Design. Samme år begyndte han sit arbejde som chefdesigner hos den schweiziske urspecialist TAG Heuer.

Siden 2006 har han også designet produkter for Geberit. I dag er Behling blandt de mest ansete industridesignere i Europa. Hans arbejde er flere gange blevet prisbelønnet internationalt.