For Didde er toilettet blevet en passion

Engang var farven på toilettet det vigtigste, så kom rengøringsvenligheden i fokus, og i dag er hygiejne og velvære i højsædet. For Didde Jul er toilettet en ren videnskab, og det har gjort hende til Danmarks nok mest passionerede toiletsælger.

Geberit aquaclean mera douchetoilet

Langt de fleste danskere har et eller to af dem i deres hjem. Få har endnu flere. Engang kunne de opleves i mange farver, men i dag sælges de næsten kun i hvid. Du bruger sandsynligvis op til 20 minutter på det om dagen. Og vil du have et nyt, kan Didde Jul vise dig rundt blandt 37 forskellige modeller.

Hvis hun ikke Danmarks mest erfarne toiletsælger, er hun i hvert fald den mest passionerede.

”Et toilet er ikke bare et toilet – det er en videnskab!” konstaterer Didde Jul, der er daglig leder af VVS-butikken Leon Petersen A/S i Ishøj og igennem 25 år har specialiseret sig i bad og toiletter.

Sætter sin viden og erfaring i spil

Egentlig er hun uddannet teknisk assistent, men jobbet på en tegnestue blev for kedeligt, så hun videreuddannede sig og blev elev hos en VVS-grossist.

”Der fandt jeg hurtigt ud af, at det lige var mig at indrette badeværelser. Jeg synes, at det foran væggen er meget mere spændende end alt det bag væggen og under gulvet,” siger hun med et smil.

Siden dengang har hun flere gange set et badeværelse, hun har tegnet, blive vist frem i Bo Bedre eller andre boligmagasiner.
”Det er en personlig tilfredsstillelse at formidle noget, som jeg virkelig har en stor viden om. Jeg sætter en stor ære i at lytte til kunderne og byde ind med min viden og erfaring, så de får det bedste resultat. Jeg føler, at jeg gør en forskel, når de står og skal investere i et nyt badeværelse,” fortæller Didde Jul.

Og selv efter mere end to årtier med bad og toiletter, synes hun stadig, at området er interessant.

”Der er et væld af muligheder alt efter ens ønsker og behov, og efter så mange år er toiletbesøg ikke et tabu for os. Vi tør godt spørge ind til folks behov, og hvad de lægger vægt på,” fortæller hun og fastslår:

”Jeg tror aldrig, jeg holder op med at synes, at toiletter er spændende.”

Hvordan oplever du, at vores krav til toilettet har ændret sig?

”I 1970’erne var det især toilettes farve, der var vigtig. Det skulle gerne være gult, grønt, blåt eller beige, og så fik man installeret et bidet ved siden af. Dem ser vi, når vi kommer ud for at renovere badeværelser. Derefter var der en lang periode, hvor man fik installeret et enkelt toilet, og hvor badeværelset var hvidt i hvidt,” fortæller Didde Jul.

”De senere år er der så kommet stigende fokus på toilettes design og hygiejne. Først handlede hygiejne-spørgsmålet især om rengøring, hvor de væghængte toiletter med skjult montering uden synlige skruer vandt frem. Nu handler hygiejne også om vores personlige renlighed og velvære – og vi stiller flere og flere krav til vores toilet.”

37 toiletter lyder stadig af ret mange valgmuligheder. Hvor forskellige er de egentlig?

”Jamen, der er mange ting at tage stilling til. Skal toilettet være gulvstående, væghængt eller back to wall, som er den type toiletter, hvor cisternen står helt op ad væggen? Skal kummen være oval eller rund? Skal toilettet være overfladebehandlet, så overfladen bliver ekstra glat og nem at holde? Skal der være skyllerand eller ej? Skal det være med plateau eller glidende afgang? Og skal det skylle ud med hvirvel eller flush down? For ikke at tale om sædefunktioner og ekstraudstyr som lys, varme og douche. Så de 37 toiletter er skam vidt forskellige.”

Hvad er så det seneste nye på toiletfronten?

”Der er kommet mere fokus på personlig hygiejne og velvære, og fra 2017 til 2018 fordoblede vi salget af douchetoiletter, hvor man efter hvert toiletbesøg bliver rengjort blidt med lunt vand og eventuelt også lufttørret. Det giver en helt anden renhedsfølelse, end du får med papir. Man skal lige vænne sig til det, men efter at have prøvet det et par gange, bliver man helt afhængig. Derfor har vi også tre douchetoiletter, som vores kunder kan prøve,” fortæller Didde og henviser til, at man jo også prøver senge og biler inden et køb.

Hvad bliver det næste?

”Sidst vi var på verdens største toiletmesse i Frankfurt, så jeg et toilet med sensor, der kan måle bl.a. bakterier i urin og afføring og derefter give dig en sundhedsstatus direkte på sms. Vi er jo allerede godt i gang med at monitorere søvn, bevægelse, puls og mange andre ting ved hjælp af smartwatches og aktivitetsmålere, og samtidig er der kommet meget mere fokus på fordøjelsens betydning for vores sundhed og immunforsvar. Så det her ligger godt i i tråd med de megatrends, vi ellers ser, men der går nok lige nogle år, før det kommer til Danmark.”