Sådan slipper du for mavekneb

Julemaden er hård kost for maven, og mange danskere må bruge ekstra tid på toilettet i disse dage. Her får du diætistens gode råd til en sund og velfungerende julemave.

Når familien samles i december, er det ofte omkring et veldækket bord fyldt med traditionelle juleretter. Sprøde fiskefileter og lun leverpostej får selskab af flæskesteg og risalamande, og herlighederne skylles ned med øl og snaps. Det er ren nydelse for smagsløgene, men ikke altid for maven.

Stadig flere danskere døjer generelt med fordøjelsen, og det bliver ikke bedre i julen, hvor vi udsætter vores tarmsystem for ekstra hård kost.

”Mavetarmsystemet spiller en vigtig rolle i forhold til vores generelle sundhed og velvære, og det er bestemt ikke rart, når systemet ikke fungerer,” siger autoriseret klinisk diætist og certificeret coach Lone Rosenkilde, som har klinik i Aalborg.

Del rugbrødet i fire

Mange faktorer kan drille tarmenes balance. Lone Rosenkilde oplever, at problemerne ofte kan afhjælpes ved at få styr på de helt grundlæggende ting som travlhed, søvn og gode toiletvaner.

”I forhold til toiletvaner er regelmæssighed en ting, mange glemmer. At lytte til kroppen, reagere på dens signaler og give sig tid til at gå på toilettet gør en stor positiv forskel for mange af mine klienter,” fortæller hun.

Der burde være ekstra god tid til toiletbesøg i juleferien. Til gengæld byder december på en række andre ting, der udfordrer fordøjelsen. Først og fremmest spiser vi for meget, konstaterer diætisten.

”Mange stopper først med at spise, når de er propmætte og har lyst til at knappe bukserne op. I stedet bør vi stoppe, når vi ikke er sultne mere. Hvis man gerne vil smage det hele uden at forspise sig, kan man dele hver rugbrødsskive i fire,” lyder rådet fra Lone Rosenkilde.

Geberit aquaclean sela douchetoilet

Kuk i mavens rytme

Et andet problem er, at mavens rytme bliver brudt. Hvis en julefrokost starter kl. 13 eller 14, springer mange frokosten og måske endda morgenmaden over, fordi man ved, appetitten senere bliver stillet så rigeligt. Men det er en dårlig idé, fastslår Lone Rosenkilde.

”Maven hader uregelmæssighed! Så når frokosten bliver rykket og til gengæld varer i flere timer, er den ikke helt tilfreds.”

Den tredje udfordring for maven er, at traditionel julemad indeholder mere fedt, end de fleste er vant til at spise. ”Fedt sænker hastigheden på fordøjelsen, så maden ligger længere tid i mavesækken. Det er med til at give en oppustet og overmæt fornemmelse,” forklarer hun.

Træn maven op til kål

Grønlangkål og rødkål hører også til på julebordet – og det er både godt og skidt for maven.

”Kål indeholder masser af kostfibre, uanset hvordan det er tilberedt, og det er godt for fordøjelsen. Samtidig er de gode bakterier i tarmen vilde med kål. Men hvis man ikke er vant til at spise kål, kan det give ekstra luft i maven, og det føles ikke så rart,” siger diætisten, som opfordrer til, at man holder maven i kål-form ved at spise grove grøntsager året rundt. Det mindsker nemlig gasdannelsen.

Mens de gode bakterier elsker kål, så er småkager, marcipan, konfekt og andre sukkerfyldte godter guf for de dårlige bakterier, der kvitterer med ubalance i tarmfloraen.

Og det bliver ikke bedre af, at julebordets glæder skylles ned med øl og snaps.

”Alkohol tæller ikke i forhold til kroppens væskebalance, og det kan give problemer med fordøjelsen, når vi glemmer at drikke vand. Så husk at supplere med vand i løbet af dagen,” lyder det fra Lone Rosenkilde.

Vælg det maven kan lide

Hvad kan man så gøre for at undgå mavekneb i julen? Skal man sige nej tak til julens arrangementer eller møde op med sin egen madpakke?

Selvfølgelig ikke, fastslår diætisten. ”Men man kan være bevidst om at spise mere af det sunde på julebordet og mindre af det fede og usunde. Rugbrød, sild, laks og kål er jo rigtig gode for maven.”

Man kan også gøre sine gæster (og deres maver) en tjeneste ved at lægge en rask gåtur eller en tur rundt i huset til 'Nu er det jul igen' ind i dagens program, siger Lone Rosenkilde.

Lone Rosenkilde opfordrer samtidig til, at man sørger for at spise masser af fibre på andre tidspunkter: ”Hold fast i et sundt morgenmåltid med rugbrød eller havregryn, som holder maven i gang. Og hvis der mangler grøntsager på julebordet, så spis dem på andre tidspunkter.”

Som vært kan man tænke på at supplere de traditionelle retter med salater af kål eller rodfrugter. ”Folk vil rigtig gerne have det, når det bliver serveret,” siger Lone Rosenkilde, der selv tilbyder et par gode salatopskrifter på lonerosenkilde.dk.

Man kan også gøre sine gæster (og deres maver) en tjeneste ved at lægge en rask gåtur eller en tur rundt i huset til ”Nu er det jul igen” ind i dagens program.

”Bevægelse holder gang i fordøjelsen, så det er ikke sundt for os at sidde bænket omkring bordet i mange timer. Sørg for at strække benene,” siger Lone Rosenkilde.

Endelig har diætisten et helt konkret råd, som kan hjælpe, hvis man alligevel er kommet hjem med lidt ondt i maven: ”Drik myntete. Mynte virker meget lindrende og beroligende for maven og tarmene.”

geberit smyle badeærelse

Velvære på toilettet

Et andet godt råd er at give sig god tid til at gå på wc, og i den forbindelse har sanitetsproducenten Geberit gjort sig umage for at gøre toiletbesøget ekstra behageligt.

Med douchetoilettet Geberit Aquaclean bliver det ren velvære fra start til slut. Sædet åbner automatisk og er behageligt varmt, så du kan sætte dig godt til rette og slappe helt af. Du behøver ikke engang tænke på toiletpapir, for med et tryk på fjernbetjeningen bliver du vasket nænsomt med lunt vand og lufttørret. Hele seancen tager omkring et halvt minut, men det er helt i orden at lade pausen fra det familiære julekaos vare lidt længere. Desuden har Aquaclean indbygget lugtfjerner, hvilket er ekstra smart i juledagene, hvor huset ofte er fyldt med gæster.