Teknologi hjælper den gode hygiejne på plads i hjemmet

Vores fokus på god hygiejne er steget voldsomt, og det smitter af på vores normer, vaner og den måde, vi indretter vores hjem.

Geberit badeværelse med AquaClean Mera

I flere år har god hygiejne været noget, mange tog lidt let på. Men det har ændret sig markant de seneste måneder, hvor den globale virkelighed har forandret vores fokus på hygiejne.

”Vi har aldrig før oplevet så stor efterspørgsel på berøringsfri armaturer og toiletter,” fortæller Hanne Nomanni, butikschef hos Frede Andersen VVS, der har showroom i Risskov.

”Tidligere måtte vi gøre kunderne opmærksomme på de berøringsfri løsninger, men i løbet af de seneste måneder, er der kommet kunder herind decideret for at se på dem. Det er helt nyt, og der er ingen tvivl om, at vi tænker bakterier ind i vores valg på en helt anden måde end tidligere,” konstaterer hun.

Den gode hygiejne flytter ind

Også interessen for håndvask, håndsprit og ordentlig rengøring er vokset betydeligt. I løbet at april kunne hygiejne- og rengøringsekspert Michael René tælle 10.000 flere besøgende på sin rengøringsblog Pletvæk.dk.

”Normer kan ændre sig lynhurtigt, og i løbet af få måneder har håndhygiejne fået et kæmpe boost, ligesom det er blevet kutyme at hoste og nyse i ærmet og blive hjemme fra arbejde, når man har sygdomssymptomer. Det ser jeg som en klar gevinst for den generelle sundhed,” siger Michael René, som hilser den voksende interesse velkommen – både når vi er ude blandt andre og derhjemme.

”Det har afgørende betydning, at vi med jævne mellemrum får nulstillet hygiejnen i vores hjem ved at fjerne snavs og mikroorganismer med ordentlig rengøring,” siger Michael René og forklarer, at det især er køkkenet og badeværelset, der bør få ens opmærksomhed.

”Det betyder ikke, at vi skal højtryksspule badeværelset eller spritte hele køkkenet af, men derimod følge de gode rengøringsråd og lytte til vores sunde fornuft. Lad for eksempel være med at stille indkøbsposen på køkkenbordet, for den kan samle mange bakterier, når den står ved kassebåndet eller på kantstenen. Og hvis den kommer derop, så tør efterfølgende bordet af med vand og sæbe,” lyder et af hans råd.

God håndvask giver pote

Han opfordrer også til, at man rengør toilettet ofte og skifter håndklæde med jævne mellemrum.

”Skift gerne håndklædet 1-3 gange om ugen. Hvor ofte afhænger af, hvor mange der bruger det, og hvor beskidte deres hænder er, efter de er vasket. Børn får måske ikke alt snavset væk, selv om jeg oplever, at både børn og voksne er blevet væsentligt bedre til at vaske hænder den seneste tid – og stor ros for dette engagement.”

Berøringsfri løsninger er en af de teknologier, der kan være med til at løfte hygiejnen i hjemmet.

”Jo mindre man skal røre ved ting, jo bedre for hygiejnen. Derfor er berøringsfri løsninger en virkelig god idé, og det vil da være oplagt, at flere indretter sig med berøringsfri vandhaner og sæbedispensere derhjemme som en afledt effekt af det store fokus på hygiejne,” siger Michael René.

Berøringsfri betjeningsplade geberit

Slut med at røre toilettet

Hos sanitetsproducenten Geberit har man igennem de seneste år også oplevet en stigende interesse for det berøringsfri douchetoilet AquaClean, hvor låget åbner automatisk og toiletpapir er overflødigt, fordi toilettet rengør dig med lunt vand efter toiletbesøg. Desuden fås toilettet med berøringsfri skylleknap. Alt sammen med til at sikre, at hygiejnen er i top.

”Dem, der vælger et douchetoilettet, gør det både på grund af god hygiejne, for at få en nemmere hverdagen, og fordi der er en masse velvære forbundet med at føle sig helt ren,” siger Nina Slothuus, der er marketingschef hos Geberit.

Hun har en klar formodning om, at det øgede fokus på hygiejne kan skubbe til vores toiletvaner:

”I Japan er det helt utænkeligt at tørre sig med papir efter toiletbesøg, og hvis man tænker over det, ville vi heller ikke nøjes med at tørre vores snavsede hænder af i papir. Så det giver god mening, at vi ændrer vores toiletvaner, og det er en udvikling, der har været undervejs et stykke tid, men nu har fået ekstra luft under vingerne.”

Det kan Hanne Nomanni fra Frede Andersen VVS nikke genkendende til.

”Udviklingen inden for douchetoiletter har taget et spring i disse måneder. Vi oplever en markant større efterspørgsel fra kunder i alle aldre. Både ældre, som gerne vil være selvhjulpne i forhold til personlig hygiejne hele livet, og fra børnefamilier og andre, som ønsker den ekstra livskvalitet et douchetoilet giver,” siger hun.

Ifølge Google er antallet af søgninger på ”berøringsfri” mere end fordoblet fra december 2019 til april 2020.