Velvære rykker ned under bæltestedet

AquaClean badeværelse

Wellness-bølgen rykker sydpå med en ny intimplejeserie og muligheden for at booke tid til en vanicure. Også derhjemme er der mulighed for at give V-området lidt ekstra pleje og opmærksomhed.

21 produkter. Det er ifølge analyseinstituttet Euromonitor, hvad den gennemsnitlige kvinde har på badeværelseshylden. De fleste kan nikke genkendende til shampoo, deodorant og ansigtscreme, men derudover fylder nicheprodukter stadig mere. Vores tilgang til skøn- og sundhed er nemlig blevet mere holistisk, fastslår trendanalysebureauet Mintel i deres rapport om skønhedstendenser. Vi vil have skønhed indefra og ud og hele vejen rundt. Derfor har vi målrettede produkter til nærmest ethvert område og enhver udfordring: Neglene har deres egen olie, læberne deres egen scrub, håret sin egen maske og kavalergangen sit eget serum. Dog er der et enkelt område, som indtil nu har fået begrænset opmærksomhed.

”V-området har for manges vedkommende måtte nøjes med almindelig bodylotion. Og det er da synd. Hvorfor skal den fine hud i bikinilinjen ikke have samme kærlighed som resten af kroppen og ansigtet?” spørger Lillie Østergaard Steffensen, ejer af klinikken DollFace og ambassadør for den nye intimplejeserie The Perfect V, som omfatter hele skønhedsspektret fra blid vask og rens over serum og creme til fugtspray og skinnende luminizer.

”Navnet er valgt, fordi trekantområdet på en stående kvinde danner et V. Det er altså huden i dette område og ikke ”længere nede”, der er fokus på, og så er produkterne skabt for at tilbyde pleje i en mere skønhedspræget og lækker udgave,” fortæller Lillie Østergaard Steffensen og uddyber:

”Serien er et supplement til din skønhedsrutine – hvis du har lyst. Ligesom du kan supplere din ansigtscreme med en øjencreme.”

Ansigtsbehandling for V-området

Da Lillie Østergaard Steffensen åbnede klinik DollFace for 10 år siden, var hun en af de første i Danmark, som tilbød brazilian wax – hårfjerning i intimområdet med voks.

”Dengang var det typisk københavnerpiger, som var fremme i skoene og kendte behandlingen fra tv-serien ’Sex and the City’. I dag har vi kunder i alle aldre fra 18 til 70 år, og vi behandler både kassedamer, modeller og direktører,” fortæller Lillie Østergaard Steffensen, som siden forsommeren også har tilbudt en såkaldt vanicure.

”Da jeg startede, tilbød jeg en lignende behandling, men den var folk ikke rigtig klar til. Nu oplever vi en overvældende interesse for vanicuren og har allerede rigtig mange bookinger, så jeg tror, der er kommet en større åbenhed og mindre blufærdighed på området,” siger hun og understreger, at en vanicure holder sig til huden uden på.

”Det er en ansigtsbehandling for bikinilinjen, hvor huden eksfolieres under damp, hvorefter indgroede hår og røde knopper renses væk. Derefter bliver der lagt en maske på huden, som også masseres, inden man slutter med serum og creme.”

Har man problemer med indgroede hår eller anden irritation, får man gode råd og vejledning med hjem.

”Tal viser, at 7 ud af 10 kvinder fjerner eller plejer deres hår forneden, og min vurdering er, at 6 ud af de 7 gør det for deres egen skyld. Det handler om pleje, velvære og vedligeholdelse af huden – præcis som på resten af kroppen og i ansigtet,” fastslår Lillie Østergaard Steffensen.

aquaclean lady douchestråle

Damp fra Korea eller velvære derhjemme

En af dem, der ikke nøjes med at behandle huden omkring V-området, er skuespiller Gwyneth Paltrow, som fik internettet til at gløde, da hun anbefalede den eksklusive Tikkun Spa i Santa Monica og fremhævede behandlingen Mugwort V Steam Therapy. En vaginal dampbehandling, som efter sigende har været anvendt i Korea i århundreder og foregår på en fin, silkepolstret trone med et hul i midten. Op fra hullet stiger damp fra kogte blade og blomsterknopper fra planten gråbynke, som så virker rensende og hjælper med at skabe hormonbalance i underlivet. Går turen forbi Californien kan der bookes tid på tikkunspa.com, hvor behandlingen fås i fire forskellige varianter (+ en såkaldt A Steam for mænd) og 30 minutter koster 50 dollars.

Velvære på hjemmebane

Ifølge en YouGov-undersøgelse, som sanitetsproducenten Geberit har fået foretaget, benytter 51 procent af danskerne toilettet som en lille pause i hverdagen, hvor de kan få lidt ekstra alenetid. Denne pause kan også forvandles til hverdagsvelvære med et douchetoilet som Geberit AquaClean. Efter toiletbesøg gør douchetoilettet dig ren forneden med rent, lunt vand og tørrer dig med varm luft, og imens kan du læne dig tilbage og lade tankerne flyve uden at tænke på toiletpapir eller hygiejne.

”Mange af vores kunder er lidt tilbageholdende, når de første gang skal prøve et douchetoilet. Men når de først har oplevet, hvor rart og opfriskende det er, har de svært ved at nøjes med et almindeligt toilet bagefter. Man føler sig ganske enkelt ikke ordentlig ren med den gammeldags metode, når først man har prøvet med vand,” fortæller teamleder Nina Slothuus fra Geberit A/S.

AquaClean-toilettet har endda en særlig ladydouchefunktion, som rengør kvinder med en særlig blød stråle. Det forvandler den kedelige nødvendighed, et toiletbesøg ofte er, til en daglig velværebehandling.